Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Skanska sponsrar Stockholm Pride

Publicerad: 28 maj 2002, 08:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Bland årets sponsorer av Stockholm Pride märks byggföretaget Skanska och reklambyrånätverket Ogilvy. I dagarna startar kampanjen för festivalen.


- Jag tror att Skanska har ett stort behov att bryta det gubbvälde som finns inom koncernen. Det här är ett bra sätt för Skanska att synas i ett annat sammanhang än normalt, säger Nicke Johansson, marknadsansvarig för Stockholm Pride.

Exakt hur samarbetet ska se ut är dock inte klart, enligt Erik Lundman, projektledare på Skanska.

Stockholm Pride är årets stora händelse för homosexuella, bisexuella och transpersoner. I år arrangeras festivalen den 31 juli. I dagarna drar marknadsföringen av festivalen igång med helsidesannonsering i bland annat QX och Nöjesguiden. Samtliga införanden sponsras av tidningarna.

- Vi lever på sponsorer och välvilliga bidrag. För att ha en så liten budget, 100.000 kronor syns vi mycket, säger Nicke Johansson.

Annonseringen kommer att pågå fram till Stockholm Prides start och andra medier diskuteras enligt Nicke Johansson.

- Vi jobbar med Mindshare för att hitta andra lösningar.

På sätt och vis kan annonsering te sig onödig för Stockholm Pride.

- Vi har inget behov av att marknadsföra festivalen för att sälja biljetter, det gör vi ändå, säger Nicke Johansson.

En annan viktig del är att få uppmärksamhet för gay-kulturen och att skapa debatt.

- Vi får ju mycket massmedial uppmärksamhet och i år blir det mycket politik eftersom det är valår, säger Nicke Johansson.

Temat i årets kampanj är att välkomna alla som tillhör festivalens målgrupp ut ur garderoben eller som helt enkelt bara gillar gay-kulturen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev