Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Skandinaviens största köpcentrum ska heta Emporia

Publicerad: 25 April 2007, 10:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Steen & Ström lägger 3 miljarder kronor på att nytt köpcentrum i Malmö. I går presenterades bygget för potentiella hyresgäster samtidigt som namnet Emporia avslöjades. Bakom namnet står Inte Rio.


- Namnet ska ju kännas lika massivt och stort som köpcenturmet. Där tycker jag att vi har lyckats, säger Andreas Grimelund på reklambyrån Inte Rio som står bakom namnet.

Köpcentrumet byggs i Hyllie i södra Malmö nära bron över till Danmark. Här byggs också Malmö Red Hawks nya hemmaarena med plats för 15.000 åskådare.

Köpcentrumet blir på 70.000 kvadratmeter och får plats för cirka 200 butiker och ett 30-tal restauranger. Bygget ska stå klart 2010 och blir då Skandinaviens största köpcentrum. Bakom centrumet står Steen & Ström.

- Känslan när man kommer in i köpcentrumet ska vara att man är en bit av Europa, säger Charles Larsson, marknadsdirektör på Steen & Ström.

Han räknar med att det primära upptagningsområdet har nästan 500.000 potentiella kunder.

- Tittar man på hur mycket folk som bor inom rimligt resavstånd så är vi uppe i 3,5 miljoner människor, säger Charles Larsson.

Tror ni det blir enkelt att fylla alla butiksutrymmen i centrumet?

- Om vi säger så här, alla vill vara med. Det kommer nog inte vara många av de stora butikskedjorna som inte kommer att finnas med. Men vi vill vara både breda och djupa. Vi vill även att ha en internationell prägel på utbudet.

Kommer vi få se kedjor som etablerar sig för första gången i Sverige?

- Vi har intresse från flera internationella kedjor, både sådana som finns på få platser i Sverige och sådana som inte finns här alls.

Köpcentrumet har ritats av Wingårdh Arkitektkontor. Förutom Inte Rio jobbar Steen & Ström med Konovalenko reklambyrå i Malmö och Sund Kommunikation som pr-byrå.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.