Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Skandiamäklarna byter byrå

Publicerad: 14 Januari 2009, 12:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Skandiamäklarna byter ut Smith reklambyrå mot Le Bureau - som får i uppdrag att utveckla varumärket. Samtidigt tvingas bolaget skära kraftigt i marknadsföringsbudgeten.


Pitchen inleddes i augusti och i april får vi se resultatet. Skandiamäklarna arbetar med att modernisera sin marknadsföring och identitet. I höstas ersatte mäklarkedjan den grafiska profilen från 1980-talet med ett nytt manér, signerat Forsman & Bodenfors designbyrå Happy.

Nästa steg är en ny varumärkesplattform, som ska få franchisekedjans 70 kontor att använda samma reklamspråk. Tre reklambyråer tävlade om uppdraget.- Le Bureau hade rätt inställning. De tog arbetet med plattformen på stort allvar och hade rätt erfarenheter, bland annat från SBAB och Trygg Hansa, säger Andreas Mühlich, marknadschef på Skandiamäklarna.

Den nya kommunikationsplattformen ska hjälpa kontoren att förbättra sina lokala aktiviteter och kampanjer. Tanken är att varumärket ska utstråla trygghet, trovärdighet och exklusivitet.

I april kommer första kampanjerna med förändrat manér.Skandiamäklarna har också tvingats skära i årets marknadsföringsbudget efter en tuff höst.- Vi kommer inte att göra någon central annonsering, utan kontoren står för alla mediekostnader. Därför är det extra viktigt med en verktygslåda för ett gemensamt och enhetligt budskap, säger Andreas Mühlich.

Le Bureaus vd Gustaf Sehlstedt är glad över det nya uppdraget:- Branschen är intressant eftersom den är oerhört konventionell med aktörer som kommunicerar likartat. Det ger en möjlighet för den som vill särskilja sig.

Artikeln är publicerad i dagens pappersversion av Dagens Media.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.