Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Skandia söker mediebyrå för jättelansering

Publicerad: 13 September 1999, 11:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Reklambyrån Forsman och Bodenfors får miljonkonto för lanseringen av det nya skadesförsäkringsbolag som startas av Svenska Skandia, norska Storebrand och finska Pohjola. Det ännu namnlösa bolaget söker nu en mediebyrå som ska sköta medieköpen för lanseringen.


Under sommaren har ansvariga för det nya projektet diskuterat vilken reklambyrå

som skulle kontrakteras för lanseringen. Forsman & Bodenfors vann kontot i

konkurrens med internationella nätverksbyråer som Rönnberg McCann, Leo Burnett

och DDB Paradiset.

- Vår ursprungliga tanke var att söka en byrå i ett internationellt nätverk,

men vi valde att prioritera kommunikation och kreativ höjd före organisation,

säger Henrik Söderbäck, ansvarig för lanseringen av det nya bolaget.

Under en inledande lanseringsperiod på ett år beräknas medieinvesteringarna för

det nya försäkringsbolaget landa på runt 150 miljoner kronor totalt i Norden.

Vem som ska sköta upphandlingen av utrymmet är ännu inte klart.

Skandia jobbar med Media Broker i Sverige, Storebrand har Carat i Norge och i

Finland anlitar Pohjola Dagmar. Henrik Söderbäck utesluter inte att det nya

bolaget får en separat mediebyrå.

- Det är inte omöjligt, men inte givet heller. Vi för diskussioner med flera

byråer och har precis satt igång processen.

Den processen kan också innebära att Skandia, som köper medieutrymme för 60

miljoner kronor per år, omvärderar sitt avtal med Media Broker i Sverige.

- Vi tittar ju nu på hela mediebyråsituationen i i alla bolag, det är

naturligt.

Det nya bolaget räknar med att ha ett namn klart inom en månad.

Tia Jumbe

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.