Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sju svenskar i Cannes-juryn

Publicerad: 28 Februari 2008, 06:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

Sju svenska reklamare får plats i de olika jurygrupperna under reklamtävlingen Cannes Lions. Alla är män.


Sveriges Reklamförbund är svensk partner till Cannes Lions, vilket bland annat innebär att föreningen hjälper till att utse jurymedlemmar. I oktober fick Sveriges Reklamförbund reda på hur många juryplatser Sverige fick. Sedan ska föreningen nominera tre personer per kategori, som också rankas inbördes. Åtminstone en person per kategori måste vara kvinna.

- Tre av våra förstaval var kvinnor, men i något fall var det en nätverkskrock, eller Cannes tyckte att tvåan var mer spännande. De är väldigt noga med hur jurygrupperna är sammansatta, det får exempelvis inte vara obalans mellan ad och copy och två personer får inte komma från samma nätverk eller samma land, säger Pia Grahn Brikell, vd på Sveriges Reklamförbund.

Hon fortsätter:

- Tittar man på de sju män som skickas dit så är det fantastiskt duktiga kreatörer.

Svenskarna som tar plats i Cannes-juryn

FILM Håkan Engler, executive creative director Lowe BrindforsMEDIA Niklas Fröberg, vd, Tre Kronor MediaCYBER Ted Persson, executive creative director Great WorksDIRECT Johan van der Shoot, creative director GarbergsPROMO Jesper Holst, creative director Åkestam HolstDESIGN Anders Kornestedt, executive creative director, Happy F&BTITANIUM & INTEGRATED Matias Palm Jensen, vd och creative president, Farfar

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.