Nyheter
"Situationen styr köpbesluten hos Homo Zappiens"
Publicerad: 16 september 2008, 03:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Människan har blivit bättre på att anpassa sig. På så vis ändras också attityder, mediekonsumtion och köpande. Strategikonsulten Magnus Kempe berättar här om framtidens konsument - Homo Zappiens.
HE
Helena Engelbrecht
- Människor och konsumenter har gått från att tidigare ha varit mer sammanhållna, till att idag ha flera olika identiteter. En person kan ha flera olika roller beroende på sammanhanget. Vad du konsumerar styrs mer av var du är mentalt och fysiskt just nu, än vilken bakgrund du har, säger Magnus Kempe.
Människor idag reser mer, utsätts för fler intryck och har större möjlighet att prova på olika saker. Faktorer som klass och geografiskt ursprung spelar idag mindre och mindre roll. Detta genererar enligt Magnus Kempe en ombytligare konsument som tenderar att zappa mellan olika identiteter i sina köpbeslut.
Enligt Kempe blir livet också mer och mer som en dagligvaruhandel där konsumenten utsätts för tiotusentals olika intryck varje dag. Att som marknadsförare jobba med tydlighet och igenkännande blir då viktigare.
- I takt med att bruset ökar och marknadsföringen bli allt mer påträngande försvarar sig konsumenten genom att solla och stänga av. Det blir då viktigare att tydligt visa vem som är ansvarig, än att bara slå på stora trumman. Likna det med spam i inkorgen. Om det blir för mycket skräppost orkar man till slut inte heller läsa det viktiga.