Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sista numret av Sex

Publicerad: 13 April 2007, 12:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

I månadsskiftet april/maj utkommer det sista numret av intervjutidningen Sex. Efter fem år känner skaparna att tidningen vuxit sig för stor för att de ska kunna fortsätta på den inslagna vägen.


När tidningen startade våren 2002 var målet att göra en renodlad intervjutidning där folk fick tala till punkt. Chefredaktören Ika Johannsesson och Art Directorn Vejde Gustafsson ville skriva om människor som intresserade dem utan att ta hänsyn till aktualitet eller att någon annan skulle bry sig. Samtidigt beslutades att tidningen skulle göras ideellt och aldrig generera några pengar.

Men de var inte ensamma om att gilla konceptet. 2005 utsågs Sex till Årets kulturtidskrift, och 1.500 i upplaga växte med åren till dagens 7.000.

- Det är inte mycket om man jämför med kommersiella tidningar, men för att vara en kulturtidskrift är det jättemycket. Vi känner att situationen blivit ohållbar. Tidningen slukar för mycket tid och energi, säger Ika Johannesson.

Funderade ni aldrig på att kommersialisera tidningen i stället för att lägga ner den?

- Jo, men varken jag eller Vejde är några entreprenörer, och jag tror inte att tidningen skulle kunna få tillräckligt många läsare för att bli lönsam i sin nuvarande form. Den bygger väldigt mycket på vår personliga smak, och för att växa skulle vi behöva ta in mer folk och göra om tidningens form. Det skulle kännas för svårt för oss.

- En annan aspekt är att vi faktiskt känner oss färdiga med tidningen. När vi började gjorde vi en lång lista med idéer som vi ville förverkliga, och den har vi plockat av hela tiden. Nu har vi gått igenom väldigt många av dem som vi ville träffa.

Tidningens annonsörer har utgjorts av skivbolag och bokförlag. I senaste numret fanns även en annons för klädmärket Fred Perry.

Har det funnits spekulanter som varit intresserade av att köpa tidningen?

- Inte som vi märkt. Det har funnits en person som varit intresserad av att hjälpa oss med finansieringen, men då skulle det ändå bygga mycket på att jag skulle marknadsföra tidningen själv och jag blir trött bara av tanken. Vi är nog lite för idealistiska.

Ika Johannesson ska efter tidningens nedläggning skriva klart en bok om black metal, samt fortsätta arbeta som frilansjournalist.

Vejde Gustafsson och Jon Edergren, som delat på AD-ansvaret de senaste åren, ska närmast göra om formen på tidningen Arena.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.