Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sista Euro-pengarna före valet går till nätet

Publicerad: 30 maj 2002, 04:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Finansdepartementets uppdrag att förklara och presentera fakta kring euro-valutan avslutas för våren med internetannonsering på fyra kvälls- och affärstidningars nätupplagor.


Euroinformationen är ett projekt som drivs av Finansdepartementet. Euroinformationen har sedan 1998 informerat om eurovalutan och dess utveckling och spridning över Europa. I och med lanseringen av valutan i tolv länder vid årsskiftet intensifierades arbetet och för att hålla uppe intresset för euron skapades ett nytt reklamkoncept som introducerades i en internetkampanj med start förra veckan.

- Målet är att upprätthålla besöken på sajten över sommaren då vi vanligtvis har minskad trafik, säger Katja Grinbergs, departementssekreterare på Finansdepartementet.

Euroinformationen har tidigare i första hand inriktat sig på att nå näringslivet med sin information. Affärspressen har därför fått största delen av mediebudgeten. Men med sommaren i antågande och semestertider runt hörnet vill Euroinformationen också nå de som ska semestra i euroländerna.

Receptet blev internetannonser på Affärsvärldens och Finans Visions, men också Expressens och Svenska Dagbladets sajter. Dessutom lanseras ett reklamkoncept med en tecknad sork i huvudrollen.

- Målgruppen är, förutom alla svenska företag som ska göra affärer med euron, allmänheten. Och tanken är att lätta upp informationen med det nya konceptet, säger Katja Grinbergs.

Finansdepartementet lägger 100.000 kronor på internetannonseringen som är det sista Euroinformationen gör innan valet. Vad som händer härnäst vet inte Katja Grinbergs.

Resultatet av internetkampanjen har enligt hittills framtagna siffor genererat 7000 unika besökare från Expressen och 2000 unika besökare från affärspressen. Klickfrekvensen på kampanjen ligger mellan 0,7 och 0,8 procent och totalt har mellan fyra och fem miljoner sidvisningar gjorts. Målet var cirka två miljoner enligt Martin Edenström, projektledare på Cross Consulting, som ligger bakom kampanjen.

Cross Consulting har också skött Euroinformationens medieval för internetkampanjen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev