Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 2 November 2001, 09:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20
Tidningen Silikon firar tvåårsjubileum genom att byta format. Det nya formatet blir handväskvänligt, cirka 20 procent mindre än idag. Förebilder är tidningen Glamour som i England, Tyskland och Italien lanserats i mindre format.
- Alla som ändrat till mindre format ute i Europa har ökat sina upplagor. Vi
har också gjort undersökningar hos ickeläsare och läsare som tycker att det är
en kul idé, säger Thomas Hedberg, vd på Titan Media.
Tidningen kommer få sänkt pris för konsumenter.
- Vi får ökade kostnader i och med det nya formatet, vi byter dessutom till ett
lite dyrare papper. Men samtidigt sänks troligen momsen vid årsskiftet, så vi
sänker nog priset lite på tidningen.
Annonspriset blir detsamma som tidigare, 32.000 kronor för en helsida. Vad
annonsörerna tycker om formatbytet vet Thomas Hedberg inte.
- Men vi har pratat med de flesta medierådgivarna och de har varit väldigt
positiva. Fördelen för annonsörer är att tidningen är procentuellt neddragen,
så de behöver inte göra om annonserna, bara dra ner dem.
Sidantalet ökar i samband med formatminskningen med 32 sidor, idag har
tidningen 132 sidor. Bland annat ska mode få mer plats. Dessutom läggs några
nya avdelningar till i mixen, exakt vilka vet Thomas Hedberg inte idag.
Silikons nya format blir 170x220 centimeter. Första numret med det nya formatet
kommer den 20 december.
Tia Jumbe