Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sifo och TNS Gallup slås ihop

Publicerad: 23 Februari 2009, 15:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

I höstas köptes TNS av Research Internationals ägare WPP. Nu slås bolagen ihop och bildar världens största marknadsundersökningsföretag.


- Vi blir världsledande och störst, eller näst störst, på alla marknader som vi finns på, säger Yvonne Pernodd, vd på Sifo Research International.

Research International ägs sedan tidigare av Kantar som är WPP:s konsultnätverk. WPP köpte den globala marknadsinformationsgruppen TNS i höstas.

Nu slås de två bolagen, som i Sverige går under namnen Sifo Research International och TNS Gallup, ihop till ett.

- Tanken är att vi ska komplettera varandra. TNS kan saker vi inte kan och vice versa, säger Yvonne Pernodd.

Det globala företagsnamnet för det nya bolaget blir TNS. Dock ska Research International behållas på de marknader där namnet anses ha ett högt värde.

Yvonne Perondd säger att Sifo på något sätt kommer att finnas med i det svenska varumärket.

- Exakt hur är inte klart. Men att vi ska har kvar Sifo i någon form råder det ingen tvekan om.

Hon säger vidare att det inte heller är bestämt hur organisationen i Sverige kommer att se ut, men att orsaken till sammanslagningen inte är att kunna minska personalen.

- Vi har ännu inte tittat på hur det kommer att se ut på lokal nivå, men det är inte besparingar som är syftet.

Research International Sweden omsatte 281 miljoner kronor 2007. Motsvarande siffra för TNS Gallup var 160 miljoner kronor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.