Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sifo lanserar mobilmätningar

Publicerad: 4 maj 2009, 11:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Sifo Research International och Mobiletech drar i gång mätningar av mobilsajter. Systemet är en kopia av det som sedan ett par månader körs i Norge.


På Kia Index redovisar redan i dag Aftonbladet och DN sin trafik i mobiltelefonen. Nu hoppas Sifo och Mobiletech att fler sajter ska komma i gång.

-Innan sommaren hoppas vi ha en rejäl lista med sajter som mäts. Det börjar bli en del volymer i mobilen nu och annonsörerna blir mer och mer intresserade av statistik, säger Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef internet hos Sifo.

Enligt både honom och Anders Holen, vd för Mobiletech Sverige är det krånligare att mäta mobilsajter än den vanliga webben.

-Det är tidskrävande då det är flera operatörer och många olika telefoner inblandade, säger Anders Holen.

I steg ett mäts mobiltrafiken med cookies, fungerar inte det på telefonen tittar systemet efter telefonnumret eller ett unikt användanummer eller så sker mätningarna med javascript. Till att börja med mäts unika användare för de olika mobilsajterna men mer går att hämta ur systemet.

-Vi kan titta på Telia kontra Tele2, eller Nokia mot Iphone eller andra tillverkare till exempel, säger Anders Holen.

Från annonsörernas sida finns också starka önskemål om att titta på demografi, något som skulle vara möjligt genom att titta på informationen bakom varje telefonnummer.

Mobilmätningarna kommer att presenteras både på Sifos sajt samt på Kia Index.

-Aftonbladet och DN mäter ju redan på Kia Index men nu blir det med en mer samordnad metod och bättre kontrollerat, säger Anders Holen.

Sedan ett par månader tillbaka gör Mobiletech tillsammans med TNS Gallup liknande mätningar i Norge.

­ Genom att mätningarna är likvärdiga kan till exempel Schibsted titta på Aftonposten mot Aftonbladets mobilsajter, säger Anders Holen.

Ola Eriksson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev