Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sifo köper Sverige Media

Publicerad: 7 oktober 1998, 05:05
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Sifo Group köper Sverige Media från Infratest Burke för 10 miljoner kronor. Övertagandet sker med omedelbar verkan och innebär vad Dagens Media erfar inga personalförändringar hos Sifo eller Infratest.


Affären understryker Sifos ambitioner att bli en stor aktör på området

medieanalyser.

- Medieområdet är investeringstungt och som företag måste man vara stor för att

utveckla verksamheten. Därför vill vi ha en betydande marknadsandel, säger

Robert Lundberg, koncernchef, Sifo Group. Han säger sig ha 13 procent av

marknaden för medieundersökningar nu.

Självklart hoppas han få med sig Sverige Medias kundbas bestående av

mediebyråer och medier på köpet. Även om Infratest Burke inte riktigt lyckades

får Sverige Media lönsamt så är Lundberg förhoppningsfull.

- Vi har som 10 procent som avkastningskrav på våra investeringar och det tror

vi att vi klarar.

Sverige Media inordnas i Sifos affärsområde media med bland annat Sifo

Interactive. Sverige Media är en tjänst för planering av medieinvesteringar som

används främst av mediebyråer och medier. Tjänsten består av databaser och

system som ska ta fram de smartaste sätten för annonsörer med olika

annonskassor att nå olika målgrupper.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.