Nyheter
Sifo internet är på banan
Publicerad: 24 september 2008, 12:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
"Äntligen", säger mediebyråerna om att Sifo Orvesto internet är i gång. Men samtidigt får mätningarna kritik och långt ifrån alla sajter har valt att använda siffrorna. Vad tycker du? Behövs panelmätningar?
OE
Ola Eriksson
- Det här är ett viktigt verktyg för oss, framför allt när vi tittar på sajter med stora underkategorier. Vi får nu en annan möjlighet att se hur målgrupper besöker sajterna under dygnet och kan till exempel köpa vissa placeringar under specifika timmar, säger Emma Clason, chef för digitala medier på Mindshare.
Mätningarna bygger på en panel rekryterade ur Orvesto konsument. De 12 000 som ingår i panelen får sitt surfbeteende kartlagt med cookies. Mätningarna kan sedan samköras med de från Orvesto konsument. Räckvidderna som levereras skiljer sig dock från de Kia index visar upp.- Det är två helt olika mätningar. Orvesto internet handlar om svenska individer mellan 15-79 år, på samma sätt som Orvesto Konsument. Kia är en teknisk mätning som mäter datorer, säger Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef för internetmätningar på Sifo Research International.- Differensen mellan Kia och Orvesto internet ligger på vissa
sajter uppemot 30 procent, Kia ligger högre. Men det är en väntad skillnad eftersom att metoderna skiljer sig åt, säger Jimmy Rodhelind, digitalchef på Mediacom.Han påpekar att det än så länge är Kias tekniska data som är den viktigaste vid köp av annonser.
Läs hela artikeln i Dagens Medias pappersutgåva.