Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sifo Group delägare i MMXI Europe

Publicerad: 9 Februari 2000, 09:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

Sifo Group går in som delägare i MMXI Europé som ägs av amerikanska Nasdaq-noterade Media Metrix. För kunderna innebär det utökade möjligheter för internationella mätningar av internetanvändningen.


- Vi har redan fått positiva reaktioner från kunder för att vi nu finns med i

ett internationellt sammanhang, säger Robert Kessiakoff, divisionschef för Sifo

Research and Consulting som efter affären ska sitta med i styrelsen för MMXI

Europe.

Många av Sifo Interactive Medias kunder har eller planerar att expandera

internationellt. Också utländska företag har uppmärksammat affären.

- Vi fick ett kontrakt av Time Warner i morse som innebär att de köper all

information om de nordiska länderna från oss, säger Kessiakoff.

Sifo har sedan 1997 haft licens för Media Metrix mätmetod RelevantKnowledge som

ger användaren en rad demografiska fakta om vem som använder en webbplats.

Den nya affären innebär att Sifo Group överlåter aktierna i dotterbolaget Sifo

Interactive Media till MMXI. Sifo Group blir i sin tur ägare till åtta procent

av MMXI Europe. Sifo Group får också 52 000 aktier i Media Metrix som är

huvudägare av MMXI Europé och kontanter motsvarande 43 miljoner kronor som

betalning för dotterbolaget. Reavinsten för Sifo Group är 46 miljoner kronor.

Sifo Interactive Media omsatte cirka 12 miljoner kronor under 1999. Övriga

delägare i MMXI Europé är undersökningsföretagen IPSOS i Frankrike och tyska

GfK.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.