Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sifo ger Ruab en match om radiomätningarna

Publicerad: 21 Juni 1999, 04:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Undersökningsföretaget Sifo Research & Consulting utvecklar en undersökning som ska kartlägga svenskarnas radiolyssnande. Det innebär att undersökningsföretaget Ruab, som idag totalt dominerar radiomätningarna, kan få en allvarlig konkurrent.


Bakom Sifos planer kan anas en viss irritation från Sifo över Ruabs försök att

ta sig in på dagspressmätningar. Det är ett område där Sifo idag dominerar

stort med sina Orvesto-mätningar. Sifo för även statistik på radiolyssnandet i

samband med Orvesto-undersökningarna, men det är Ruabs siffror som gäller när

priset för reklamutrymmet ska sättas.

- Att vi ger oss in på djupare mätningar av radiolyssnandet är inte konstigare

än att Radioundersökningsbolaget (Ruab) tittar på dagspressen,säger Peter

Callius, projektledare på Sifo Research & Consulting.

Sifo mäter även TV-tittandet i form av en dagbok där de undersökta

respondenterna noterar sitt TV-tittande under en period på åtta dagar. Om också

denna metod ska användas för radioundersökningen, vill inte Peter Callius gå in

på.

- Vi tittar på möjligheten att använda andra modeller för att mäta

radiolyssnandet än de som används idag. Det kan bli någonting mellan Ruab och

MMS.

(MMS mäter TV-tittandet med hjälp av 1.000 hushåll som har försetts med

särskild mätutrustning).

Nästa steg för Sifo blir att testa den nya radioundersökningen. Fungerar

undersökningsmetoden, kan det bli tal om att utmana Ruab på allvar.

- Det vet vi när vi har gjort vår utvärdering, säger Peter Callius, som

också berättar att allt är klart för att Sifo ska kunna köra igång

undersökningen.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.