Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sifferbråket är över - nu får Tre göra reklam i TV3 och TV6

Publicerad: 3 April 2007, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Bråket mellan mobiloperatören Tre och MTG har pågått i nästan fyra år. Nu har parterna gjort upp i godo, och Tre får återigen göra reklam i MTGs kanaler. "Jätteskönt att kunna lägga det här åt sidan", säger Peder Ramel, Sverigechef på Tre.


Dagens Media har i en rad artiklar rapporterat om konflikten mellan Hi3G Access, som driver mobiloperatören 3, och MTG, som äger tv-kanalen TV3.

Den rättsliga konflikten höll på att hamna i högsta domstolen, eftersom MTG nyligen fick prövningstillstånd i den högsta rättsliga instansen.

Efter det har Hi3G Access och MTG träffat en förlikning kring användningen av siffran. Överenskommelsen utmynnar i att mobiloperatören Tre får fortsätta att använda siffran tre i både Sverige och Danmark.

- Det är korrekt att vi har gjort upp. Därmed har vi också i dag dragit tillbaka vår överklagan till högsta domstolen, säger Bert Willborg, informationsdirektör på MTG, till Dagens Media.

Sannolikt bygger överenskommelsen på att MTG får någon typ av kompensation av Hi3G för användningen av varumärket Tre. Bert Willborg vill inte kommentera saken.

- Vi går inte in på några detaljer i uppgörelsen.

Hur känns det att bråket är över?

- Det var en segdragen historia. Nu lämnar vi oss det bakom oss.

Peder Ramel, Sverigechef för Tre, säger till Dagens Media:

- Även om vi trodde att vi skulle vinna känns det skönt att få det här avklarat och att få en normal relation med MTG.

Högsta domstolens beslut att ta upp fallet drev fram överenskommelsen mellan de två bolagen.

- Vi har vunnit i de första två instanserna, men det finns alltid en osäkerhet när det ska prövas igen. Framförallt tar det tid och fokus.

Peder Ramel vill inte heller gå in på detaljerna i uppgörelsen.

- Men det ska ses med bakgrund av att vi har vunnit i de två första instanserna.

Öppnar det här för fler samarbeten med MTG?

- Det ger oss framförallt en möjlighet att kunna annonsera i deras kanaler, och det är alltid en fördel att kunna utnyttja fler marknadsföringsvägar.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.