Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SIF-kampanj ska locka IT-folket till facket

Publicerad: 3 Januari 2002, 11:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

I fackförbundet SIFs kampanj riktad till IT-anställda ingår förutom radio och print ett samarbete med sajten kickad.nu.


- Vi har sett ett starkt ökat intresse för facket i de här grupperna de senaste åren. Då blir det viktigt att marknadsföra SIF eftersom vi inte är det enda fackförbundet, säger Pia Idenstedt, projektledare för marknadskommunikation på SIF.

I kampanjen, som pågår under hela januari, ligger tyngdpunkten på fackpress. Computer Sweden, Cap&Design och Ny Teknik är tre av de tidningar som ska marknadsföra SIFs inkomstförsäkring och locka nya medlemmar.

- Tillsammans med vår reklambyrå Lundberg & Co och vår mediebyrå Mediacom har vi gjort en analys och kommit fram till att det är bästa sättet att nå målgruppen, säger Pia Idenstedt.

Ett för SIF oprövat medium i kampanjen är radio. Lugna Favoriter och Mix Megapol är två av de stationer där kampanjen kommer att höras.

- Tidigare har vi gått väldigt lite i radio, bara några enstaka, lokala insatser. Vi ser det här som ett test för framtiden.

Det något mer udda inslaget i mediemixen står kampanjsajten för. Webbplatsen är byggd i samarbete med kickad.nu - sajten som håller reda på varslen i IT-branschen. Den gemensamma sajten innehåller förutom kickad.nus förstasida information om inkomstförsäkring och medlemskap i facket.

- Vi nämnde dem i en av våra annonser och när jag ringde dem för att höra om det var okej så började vi gemensamt diskutera oss fram till den här lösningen. Hittills har vi bara fått positiva reaktioner, säger Pia Idenstedt.

För helåret räknar SIF med att marknadsföringen ska ge stort tillskott av nya medlemmar från IT-branschen.

- Jag kan tänka mig att det blir 7500 till 8000 nya medlemmar, säger Pia Idenstedt.

Mediemix:

Fackpress: 70 procent

Radio: 30 procent

Kampanjbudget: Vill inte uppge

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.