Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sibyllakorv säljs i butik med tv-reklam

Publicerad: 4 April 2007, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Genom reklam i TV 4 ska Sibylla ta upp kampen mot Scan, när den 75-årsjubilerande korven lanseras i butik.


Under vecka 17-19 kommer korvarna successivt att inta sin plats i kyldisken hos dagligvaruhandeln.

- Premiärdatumet varierar hos de olika kedjorna beroende på när de får upp sina säsongsfönster med charkvaror. Först ut är Axfood vecka 17, säger Karl-Oskar Tjernström, marknadschef för Atria Sverige som producerar och marknadsför produkter under varumärkena Sibylla och Lithells.

Medan Lithells mest förknippas med kok- och falukorv ska Sibyllakorvarna konkurrera mot framförallt Scans grillkorvar.

Sibylla lanserar initialt sex korvar: Grillkorv original, Grillkorv bamse, Kokkorv original, Grillkorv cayenne & paprika, Grillkorv ost & bacon och Grillkorv vitlök & örter.

Karl-Oskar Tjernström vill inte berätta så mycket om tv-reklamen, förutom att den rullar igång under maj eller juni:

- Marknadsföringen bygger mycket på arvet från gatuköket och de klassiska, svenska värden det för med sig. Det handlar om enkel kommunikation, att tala om för folk att korvarna nu också finns i butik. Filmen är gjord av Kasselring & Co.

Fokus ligger helt på tv-reklam. Det blir ingen annonsering i print. Däremot kommer Atria att ordna butiksaktiviteter i två omgångar. Det blir en första våg i samband med att produkterna kommer ut i butikerna, och en andra våg under sommaren.

Händer det någonting mer?

- Vi ska åka runt i Stockholms skärgård samt på ostkusten med en 28-fotsbåt och sälja kompletta grillkit med korv, bröd och engångsgrill. Turnén pågår under sommaren och avslutas i Visby under medeltidsveckan.

Den primära målgruppen är medvetna barnfamiljer:

- Vi riktar oss till dem som är beredda att betala för god smak. Våra undersökningar visar att det här är en produkt som man vill ta med sig på utflykten.

Förpackningarna domineras av logotypen. Kokkorvarna säljs i burk. De övriga förpackningarna är i plast, och korvarna ligger på en vit bricka med kant. Syftet är dels att produkten ska stå upp i butikshyllan och på så sätt synas väl, dels att brickan ska kunna användas som tallrik när man äter korven.

Inspirationen har hämtats från Sibyllas mosbricka, och företaget vill genom förpackningen förmedla en känsla av gatukök.

- Sibylla är ett av få superbrands, med 92 procents varumärkeskännedom. Människor förknippar varumärket med emotionella värden, trygghet, smak och kvalitet. Det vill vi ta fasta på när vi lanserar produkterna i butik. Vi vill vara en motpol till trenden att allt fler korvar blir allt billigare.

Designen har tagits fram av Ogilvy. Atria anlitar Greetings Sweden för sina event och Spinn Action Marketing för aktiviteter i butik.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.