Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sibas tjejsatsning ger resultat

Publicerad: 19 November 2008, 05:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Siba har sedan två år satsat på kvinnor som målgrupp i elektronikbranschen. Arbetet startade med behovsstudier och har resulterat i ett nytt tänkande kring marknadsföringen. Nu ser kedjan resultat.


- Vi insåg att vi gick miste om en köpstark målgrupp i kvinnorna eftersom det främst var män som kom till våra varuhus. Under 2006 började vi en serie av undersökningar för att ta reda på hur kvinnor vill köpa elekronik och vad som är viktigt för dem i val av elektronik, säger Sara Widman, informationschef på Siba.

Kedjan tog företaget Gadget Girls till hjälp för att samla kunskap om kvinnor, framför allt 25-45 åringar. I studierna kom det fram att 75 procent av besluten om elektronikköp fattas av kvinnor. När tjejer köper elektronik är det framför allt viktigt för dem att förstå nyttan med produkten och hur den ska användas i vardagen. Kvinnor köper sällan elektronik för teknikens skull.

- Vi upptäckte också att det är viktigare för kvinnor med design och utformning, och att det var identitetsskapande, säger Sara Widman.

I en undersökning visade det sig att kvinnors ökade intresse för tv-inköp hade mycket att göra med att platt-tv kunde ha en estetisk funktion i ett hem. Siba märkte också att produktens kvalitet är viktigt för kvinnor.

- Sen bjöd vi in till tjejkvällar på våra varuhus. Förra veckan hade vi det för fjärde gången. Då har vi leverantörer på plats som berättar om produkttyper. Det har varit otroligt uppskattat, säger Sara Widman.

Siba har också satsat på att anställa fler kvinnliga butikschefer och säljare för att på så sätt få in ett kvinnligt perspektiv i försäljningen.

- I reklamen jobbar vi tydligare med produkternas nytta och mer om design. Pr-mässigt har vi bland annat tagit fram produkter för tekniksidor i livsstilsmagasin och i tv, bland annat i Mama och TV4s förkväll, säger Sara Widman.

Siba har också samarbetat med företag som appelerar till tjejer, bland annat gett presentkort på MQ i samband med elektronikköp.

Arbetet har gett resultat. Sibas senaste kundundersökning på webben besvarades av dubbelt så många kvinnor.

- Det är en radikal förändring på ett år. Vi märker att det är fler kvinnor som besöker vår webb och som visar engagemang för vår hemelektronik, säger Sara Widman.

Kvinnor visade sig också vara intressserade av miljösparande produkter och när Siba ordnade en tävling om bästa miljösparartipsen var majoriteten av deltagarna kvinnor.

- Satsningen på kvinnor är något vi kommer att fortsätta utveckla på flera plan, säger Sara Widman.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.