Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Shout på fötter igen

Publicerad: 26 Januari 2009, 14:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

2007 tyngdes reklambyrån Shout av förlorade storkunder och minskad omsättning. 2008 var mycket bättre, säger vd:n Joakim Hökegård. "Vi ska vara offensiva och ta andelar i lågkonjunkturen", säger han.


Under 2007, som Joakim Hökengård vill kalla för ett "mellanår", tappade Shout storkunder som Göteborg Energi och Mölnlycke Healthcare. Byråintäkten minskade med 20 procent till 17 miljoner kronor.

När Joakim Hökegård summerar 2008 ser det bättre ut.

- Vi har behållit alla avtalskunder det här året och tecknat om dem för 2009, så det ser positivt ut även för det här året, säger han.

Under 2008 har Shout vunnit uppdrag från kunder som Myresjökök och Din el. Preliminära siffror visar att resultatet landade på drygt 1,5 miljoner kronor, jämfört med ett nollresultat förra året. Byråintäkten stannade på 16 miljoner.

I våras valde en hel arbetsgrupp att hoppa av till ANR BBDO, dock utan att lyckas få med sig några kunder till sin nya arbetsplats. Det ledde till att gruppen så småningom fick lämna ANR BBDO.

- Vi har tagit han dom samma mängd uppdrag på färre anställda. Därför ska vi nu rekrytera, säger Joakim Hökegård.

Shouts mål för året är att ta andelar i lågkonjunkturen.

- De kunder som vi arbetar med kan inte sluta marknadsföra sig. Det blir än viktigare att satsa på bra och spetsig reklam, vilket jag ser som en möjlighet. Det är darrigt i Göteborg nu, och vissa byråer kommer att tappa och vissa kommer att vinna andelar. Det är också lättare att rekrytera bra personal nu, säger han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.