Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Shortcuts chefredaktör startar eget

Publicerad: 1 Juni 2001, 09:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Magnus Sjöbäck, grundare av och chefredaktör för Universumägda akademikertidningen och nätverket Shortcut slutar och startar egen konsultverksamhet. Han ska tillsammans med kollegan Linus Gunnarson hjälpa företag att marknadsföra sig genom communities.


Det nya företaget heter PunktB och ska jobba med att utveckla och implementera

communities åt företag.

- För företag blir det som att jobba med en levande fokusgrupp, säger Magnus

Sjöbäck och nämner Apple och Dell som exempel på företag som jobbar aktivt med

sina communitys.

Idén växte fram i och med konceptet Shortcut som utgår från en communitysajt

där de drygt 30.000 medlemmarna kan knyta kontakter.

- I USA är det många företag som använder communityverktyg i form av

kundtjänster och debattforum, säger Magnus Sjöbäck.

Magnus Sjöbäck och Linus Gunnarson som idag är affärsutvecklare på Universum

drar igång PunktB i augusti. Tillförordnad chefredaktör för Shortcut är Johan

Abrahamsson som idag är webbredaktör.

Tidningen Shortcut startades i januari 1999 med ambitionen att bli en tidning

och ett nätverk med community och regelbundna träffar för alla som är

intresserade av sin karriär och sitt arbetsliv. Framför allt riktar sig

Shortcutkonceptet till folk som läst på högskola eller universitet. Nätverket

har idag drygt 30.000 medlemmar varav de flesta är civilingenjörer, ekonomer,

marknadsekonomer samt data- och systemvetare. Tidningen kommer ut sex gånger

per år.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.