Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Shockwaves vill nå unga med event

Publicerad: 25 Juni 2002, 08:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Wellas kampanj för stylingproduktvarumärket Shockwaves spenderar största delen av vårbudgeten på event. Med otraditionella medier hoppas Wella nå sin svårfångade målgrupp mellan 15 och 25 år.


- Ungdomar blir allt svårare att nå. De är inte så lätta att nå bara genom att pumpa ut reklambudskap. Genom att vara med på event nära ungdomarna är tanken att vi ska få positiva associationer till varumärket, säger produktchef Henrietta Andersson.

Beslutet att lägga större delen av pengapåsen på event är nytt. Förra året gick Shockwaves på bio.

- Vi har kört tv och bio och det har fungerat bra men vi ville testa något nytt. Varumärket Wella syns mycket ändå. Vi tyckte att det kunde vara värt att prova event för Shockwaves just för att Shockwaves har en målgrupp som är mer svåråtkomlig.

Kampanjen började i mitten av februari med sponsring av ZTVs måndagsfilm som pågick i elva veckor. Sponsringen följdes upp direkt av vanlig tv-reklam och får nästa helg en fortsättning på sommarturnén Club Dreams.

Club Dreams är Ema Telstars ?Best-of?-turné som får premiär i Tranås och Varberg och ska rulla i två månader till sammanlagt 20 till 25 orter i landet. Som presentatör är Shockwaves med på ett flertal hörn.

- Ema började marknadsföringen för turnén för några veckor sedan och vi syns i allt promotionmaterial: i spotar på ZTV, på flyers och affischer. I Aftonbladet Puls har det varit helsida. Vi finns med på personaltröjor och turnébussen. På klubbarna ska vi sampla produkter.

Nästa vecka startar event två där Shockwaves finns med i sommar. Det är ZTV som dra igång som Sommarstad Gotland, dels på badstranden Snäck och dels inne i staden. Huvudattraktion är tre artistframträdanden varje dag. Shockwaves är en av tre sponsorer och finns även här med på ett otal ställen. Bland annat har varumärket ett eget tält där stylister ger stylingtips och samplar produkter.

- Vi samplar också stylingkit på konserter och är med på förhandsvisningarna som arrangeras på bion i Visby i anknytning till Sommarstad. Wella har själv gjort blygsam marknadsföring för de två event de deltar i i sommar. Det enda är en butikstävling där deltagare kunde vinna en resa till Sommarstad Gotland.

Shockwaves mediebyrå är Mediekompetens.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.