Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Shaun Russell: McDonalds ska utnyttja kända namn

Publicerad: 11 Augusti 2008, 12:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Fler nordiska kampanjer och samarbeten med andra kända varumärken. Det blir resultatet när DDB Stockholms förra ägare Shaun Russell tillträder som nordisk marknadsdirektör på McDonalds.


- Alla fyra marknader i Norden växer. Det är första gången alla fyra marknader går så bra samtidigt och jag tror att rekryteringen av en nordisk marknadsdirektör är ett sätt att kapitalisera på den framgången och bygga vidare på den, säger Shaun Russel.

Han är noga med att påpeka att alla fyra marknader behåller sina lokala marknadschefer. Hans roll som nordisk marknadsdirektör är att koordinera marknaderna.

- Det är och kommer fortsätta att vara viktigt med lokalt förankrad marknadsföring för McDonalds.

Shaun Russell tillträdde för en vecka sedan och har identifierat två olika områden som ska prioriteras under 2009. Det ena är att tillfälliga matkampanjer, som El Maco, ska vara gemensamma för hela Norden.

- Under 2009 ska vi för första gången ha en gemensam matkalender för hela Norden och på så sätt kunna ta fram större och bättre program.

Shaun Russells andra huvuduppgift blir att hitta nya samarbetspartner bland andra världskända varumärken i regionen. - Med 750.000 kunder varje dag är McDonalds det varumärke som har högst penetration i hela Norden, och jag tror att många andra varumärken gärna drar nytta av det i sin marknadsföring. Jag ska inleda samtal med potentiella partner.

Han nämner företag som Sony Ericsson, Nokia och Volvo som tänkbara samarbeten.

- Det kan handla om både långsiktiga samarbeten och korta promotionaktiviteter. Mitt enda krav är att det gemensamma erbjudandet är attraktivt och relevant för våra befintliga och framtida kunder.

McDonalds jobbar med reklambyrån DDB, som Shaun Russell lämnade nyligen, i hela Norden och med mediebyrån OMD globalt. Enligt Shaun Russell blir det inga ändringar på byråsidan i nuläget. Han planerar inte heller några förändringar bland medarbetarna.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.