Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SF Media jagar sommarannonsörer

Publicerad: 26 maj 2009, 03:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

SF Media gör en säljoffensiv inför sommaren med rabatterbjudanden som överträffar fjolårets. "Vi vill uppmärksamma annonsörerna på att vi har ett väldigt starkt varulager i form av publik under sommaren", säger David Bonnier, vd för SF Media.


Bio ökade med 9 procent jämfört med ifjol i senaste Mediebyråbarometern och var det enda mediet som pekade uppåt. Trots det drog bolagets säljare igång en kampanj i måndags för att få fler annonsörer att välja bio i sommar.

- Sommarens biobesök har ökat med 13 procent varje år i tre år, men det är inte många som är medvetna om det. Dessutom är sommarens biopublik förmodligen mer mottaglig av reklambudskap än annars, säger David Bonnier.

Bland sommarpremiärerna syns bland annat "Harry Potter och halvblodsprinsen", "Ice Age 3", "Public Enemies" och svenska filmen "Sommaren med Göran".

SF Media har förlängt perioden för sommarrabatter jämfört med ifjol och rabattsatserna är något högre, enligt David Bonnier. Annonsörerna erbjuds bland annat halva priset för reklam på webben.

- Det är andra gången vi paketerar sommarerbjudanden så här. Det hela började egentligen ifjol då filmbolagen började lägga starka premiärer på sommaren, som Sex & the City, säger David Bonnier.

Vad är målet för sommarförsäljningen?

- I juni har vi redan överträffat vår bioduksförsäljning med 15 procent jämfört med ifjol. Det är svårt att sia om juli och augusti, men det ser ut som att vi kommer att överträffa förra sommaren i stort.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.