Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SF byter prissystem

Publicerad: 17 December 2001, 12:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Vid årsskiftet byter SF Media prissättningssystem för bioreklamen. Priset per tvåveckorsperiod sätts utifrån de tre senaste årens besöksantal för aktuell period. Samtidigt sänks kontaktkostnaden något.


- Tanken är att det ska bli mer verklighetsorienterat. Med det nya systemet

betalar kunden mer för det antal kontakter han eller hon får, säger Nils von

Sydow, chef för storkundsförsäljning på SF Media.

Tidigare varierade prissättningen beroende på kvartal och besöksantal dessa

perioder. Med det nya systemet sätts priset utifrån ett snitt av antalet

besökare motsvarande tvåveckorsperiod de tre senaste åren. Enligt Nils von

Sydow varierar inte biobesöken mer än +/- 5 till 10 procent under en

tvåveckorsperiod. SF Media lämnar dock inga garantier med sitt system.

- Vi kompenserar inte om antalet besök blir mindre än beräknat. Å andra sidan

klipper vi heller inte av om vi uppnår antalet kontakter innan perioden är slut.

Kontaktkostnaden sänks med tre öre i och med att det nya systemet införs, från

49 öre till 46 öre.

- Det råkade bli så när vi tittade på besöksstatistiken. Vi vill ligga på en

nivå som känns rätt och bestämde oss för att 46 öre kändes rimligt.

Det nya prissystemet tas i bruk i och med den visning som börjar 28 december i

år.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.