Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Serviceandan lever vidare i Vias nya profil

Publicerad: 25 Juni 2002, 04:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

För att inte riskera att bli tjatiga med Via Direkt väljer företaget att förändra sin kommunikativa profil.


- Vi känner att serviceprofilen har varit otroligt gynnsam för oss men vi vill inte tjata ut Via Direkt. Vi vill däremot ha kvar den tydliga serviceandan. Det är idag över 1.200 personer i veckan som ringer till oss för att få råd, säger Caroline Karlströmer, produktchef för tvättmedel på Unilever.

Grunden i den nya kommunikationen som lanserades i maj är "Hur kan Via hjälpa?". Två filmer med det temat har hittills körts. I början av juli kommer den tredje och sista filmen och den rullar hela juli ut. Varje film avslutas med "Via, för det finns viktigare saker i livet än tvätt."

- Filmerna visar personer i väldigt vardagliga situationer. Att smutsa ner sig kan hända vem som helst och vi har förståelse för att det finns viktigare saker i livet än tvätt, säger Caroline Karlströmer.

Det nya konceptet har hittills nästan uteslutande körts i tv. Då i TV3, TV4 och Kanal 5.

- Fyran ger en otroligt hög räckvidd och trean och femman ger bra frekvens. Tv är ofta det bästa mediet och vi vill sätta payoffen "Hur kan Via hjälpa?" innan vi provar några andra medier, säger Caroline Karlströmer.

Huvudmålgruppen är kvinnor, 25-49 år.

- Den gruppen är mest köpstark vad gäller tvättmedel, men alla köper tvättmedel. Vårt besök på Hultsfredsfestivalen var ett sätt att nå yngre konsumenter, säger Caroline Karlströmer.

Som tidigare år körde Via "Tvättstugan" på Hultsfredsfestivalen där smutsiga festivalbesökare gavs möjlighet att tvätta.

- Vi satte upp tolv tvättmaskiner och torktumlare. Tanken är att man ska kunna tvätta gratis och att de som besöker Tvättstugan ska tvätta själv, men det ska finnas personal på plats. Vi tryckte hårt på vårt tvättmedel Black Velvet som känns rätt för målgruppen, den har en lite tuffare profil, både design- och reklammässigt, säger Caroline Karlströmer.

Ett annat sätt att nå ut till yngre med den nya kommunikationen har varit annonsering i Nöjesguiden.

- Det är första gången vi använder oss av Nöjesguiden men jag tycker att det verkar som att det har varit lyckat, säger Caroline Karlströmer.

Via jobbar med reklambyrån Lowe People och mediebyrån Initiative Universal. Hur mycket kampanjen kostar vill Caroline Karlströmer inte berätta.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.