Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Service i stället för annonser ska sälja Bik Bok

Publicerad: 11 Oktober 1999, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

- Lanseringen i Sverige har gått över förväntan, säger Ann Larsen, chef för klädkedjan Bik Bok i Norge. Mediesatsningarna har endast bestått i ett par annonser i Nöjesguiden och Bibel i samband med butiksöppningarna.


I Norge är Fusion, Bik Boks kundtidning som kommer ut med fyra nummer per år,

det viktigaste i klädföretagets marknadsföring. Fusion har intentionen att vara

en trendtidning som lyfter fram unga och kreativa människor. Den norska

upplagan kommer till Sverige i februari, och en svensk version planeras längre

fram. Vidare mediesatsningar kommer att vara annonser i vecko- och månadspress

samt Internetannonsering. Den största tyngden vill Bik Bok lägga på Fusion samt

aktiviteter och erbjudanden i butikerna. Marknadsföringsstrategin för 1999 är

att bygga upp en bra relation med kunderna för att sedan kunna gå på hårt med

nyetableringar de två kommande åren. Bik Boks största konkurrent är H&M.

- Jag tycker vi har hittat en egen nisch av kläder som inte fanns i Sverige

tidigare. Vi har ett nordiskt koncept med kläder som passar vädret och oss

långa skandinaver bra. Det är ingen skillnad på den norska och den svenska

marknaden, säger Ann Larsen.

En annan viktig del av marknadsföringen är god service. Personalen har stränga

order om att inte hyckla, inte få kunden att känna sig tvungen att köpa och ge

kunderna all hjälp de behöver.

Butikskedjan öppnade sin första butik i

Stockholm i april, sin andra i somras, nästa tio är på gång år 2000 och

ytterligare tio ska startas upp 2001.

I Sverige beräknar Bik Bok omsätta omkring tio miljoner kronor.

Eva Wisten

Fakta:

Målgrupp: Kvinnor 18-30

Omsättning: Bik Bok omsätter10 miljoner kronor i Sverige.

Ägare: Fyra norska klädkedjor äger Bik Bok tillsammans med Varnes Gruppen som

även äger Dressman och Carling i Norge.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.