Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Seoul är det nya Tokyo”

Publicerad: 18 December 2010, 06:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Kommersiellt och mer lättillgängligt än Japan. Jakob Lusensky, vd på Heartbeats International, och författare till ”Sounds like branding”, delar med sin av sina intryck av att jobba med kommunikation i Sydkorea.


Svenska konsumentföretag börjar få upp ögonen för Sydkorea. H&M har öppnat ett par butiker i huvudstaden Seoul, Ikea öppnar snart sin första och varumärken som Acne och Cheap Monday blir allt vanligare i klädbutikerna.

Jakob Lusensky, som sedan början av året jobbar med sydkoreanska jätten Hyundai Cards musik- och kommunikationsstrategi, förstår företagens intresse. Sydkorea är en välbeställd och konsumtionsinriktad marknad. Den är inte lika stor som grannen Japan – Sydkorea har 50 miljoner invånare varav 20 miljoner i Seoul – men inte heller lika svår att ta sig in på.

– Min uppfattning är att även om det finns en stark nationell identitet så är sydkoreanerna väldigt öppna gentemot omvärlden, med ett mindset som är mer likt vårt. Som internationellt varumärke är det lättare att komma till Sydkorea och göra saker på sitt sätt, än att etablera sig i Japan där allt måste ske på japanskt sätt, säger han.

Dessutom är engelskakunskaperna betydligt större.

Jakob Lusensky har genom åren jobbat och rest mycket i Japan och Kina, men Sydkorea var outforskad mark fram till samarbetet med Hyundai Card startade.

Nu kallar han Seoul för ”det nya Tokyo”.

– Känslan när man kommer dit är samma som när man besöker Tokyo för första gången. Det finns en inspirerande dynamik i staden och man får känslan att ”det är här det händer”.

Den tekniska utvecklingen har kommit betydligt längre än i Europa, inte minst när det gäller mobilanvändandet, och intresset för ny teknik och nya intryck är högt.

– Jag upplever människor är väldigt sociala, både i verkliga livet och digitalt. Sydkorea har en av världens högsta Twitternärvaro per capita, säger Jakob Lusensky.

Sökjätten Google har dock en ganska liten andel i Sydkorea, där dominanten istället är lokala sökmotorn Naver. Inte heller Facebook är särskilt stort jämfört med lokala nätverket Cyworld, som startades före Facebook och som enligt koreanerna har inspirerat Mark Zuckerberg.

– Men Facebook har växlat upp och antalet användare ökar snabbt.

Seoul är ett konsumtionsinriktat och reklamintensivt samhälle. Man får en ”Bladerunner”-känsla av alla skärmar överallt, säger Jakob Lusensky. Pengar och karriär verkar viktigt för koreanerna.

– Man kan få intrycket av att yta är väldigt viktigt i det sydkoreanska samhället. Skönhetsoperationbranchen är snabbt växande och mycket av den kulturella exporten kretsar kring kommersiella format som dokusåpor och koreanska pojkband och flickband. Det är en skillnad från japansk populärkultur, som jag upplever oftare har ett starkare eget intryck.

Samtidigt är den spända relationen till grannen Nordkorea ofta påtaglig men det är inget man pratar direkt öppet om.

Vad är dina tips till svenska varumärken som vill etableras i Sydkorea?

– Sydkoreaner är stolta över sitt land, och om du visar att du är intresserad och har satt dig in i kulturen får du mycket tillbaka. Samtidigt är det viktigt att vara medveten om den känsliga relationen till Nordkorea och att det kan vara en infekterad fråga.

Jakob Lusensky

Vd på Heartbeats International och författare till marknadsföringsboken ”Sounds like branding” som kommer på koreanska i april.

Ålder: 34 år

Bor: Stockholm

Familj: Flickvän

Bakgrund: DJ och grundare av skivbolaget DNM. Startade kommunikationsbyrån Heartbeats International, som specialiserar sig på musik i kommunikationen, som en reaktion på hur musik- och mediebranschen har förändrats.

Medievanor: Svenska dagstidningar och europeiska nyhets- och månadsmagasin. Mycket specialistbloggar, bland annat om sydkoreansk kultur.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.