Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SEO blir danskt

Publicerad: 24 April 2007, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Det svenska sökmotoroptimeringsföretaget SEO köps upp av danska Notabene. Köpesumman är 26 miljoner kronor.


Hans Sandblom, som tillsammans med Peter Lauri äger SEO, ser försäljningen som en snabb genväg för att ta det egna bolaget till börsen. Notabene finansierar köpet genom egna aktier och kontanter.

- Notabene har lagt en avsiktsförklaring att köpa företaget. Ingenting tyder på att det inte ska gå igenom, säger Hans Sandblom, ägare och teknisk chef på SEO.

SEO är specialiserat på sökmotoroptimering och har idag mer än 600 kunder i Sverige. Företaget startade 2004 och har huvudkontor i Göteborg. Genom köpet stärker Notabene sin position på den svenska marknaden och hoppas också kunna sälja flera av sina egna produkter till SEOs kunder, bland annat pay per click-annonsering.

- Vi jobbar bara med själva optimeringen idag men till exempel sponsrade länkar är något som kommer att komma, säger Hans Sandblom.

Företaget har idag 13 anställda. Verksamheten fortsätter precis som vanligt fram till årsskiftet. Sedan ska Notabenes svenska verksamhet och SEO samordnas.

- Hur det blir är inte riktigt klart. Det starkaste varumärket på den svenska marknaden, alltså SEO bör ju leva kvar, säger Hans Sandblom.

Sökord och sökmotorsoptimering är en bransch i kraftig tillväxt enligt Hans Sandblom.

- När jag började med det här 1998 var det bara ett fåtal aktörer i USA som sysslade med det. På sistone har det exploderat och varenda webbdesigner och webbhotell erbjuder optimeringssjänster. Men sökmotorerna är så avancerade att jag är säker på att bara specialister kan leverera bra tjänster.

Fler och fler företag inser att det finns ett stort värde att komma högt upp i sökresultaten hos de stora sökmotorerna.

- Absolut, det här är en viktig kanal för marknadsföring. Kommer man högt upp bland resultaten ökar försäljningen. Större och större del av marknadsföringskakan flyttas över hit. Framför allt är det tryckta medier som förlorar, säger Hans Sandblom.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.