Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Seko lägger 7 miljoner på att såga Reinfeldt

Publicerad: 28 April 2008, 12:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

LO-förbundet SEKO drar i dag igång en rikstäckande kampanj där de lanserar den svenska modellen 2.0. Budskapet innehåller en rejäl sågning av regeringen Reinfeldts politik. "Man är i full färd med att rasera den svenska modellen", säger Janne Rudén, förbundsordförande på SEKO


När andra fackförbund koncentrerar sig på renodlade rekryteringskampanjer, för att stoppamedlemsflykten, väljer Facket för service och kommunikation, SEKO, en annan väg.

I en massiv kampanj - som kostar i storleksordningen 7 miljoner kronor - bedriver de opinionsbildning mot den politik som regeringen Reinfeldt har implementerat sedan valsegern 2006.

- Ja, det är vi varje fall ett inlägg i debatten om deras politik. En viktig komponent i detta är även våra kollektivavtal. Med den senaste tidens händelser är det ganska tydligt att de urholkas och där ha regeringen ett väldigt stort ansvar om man nu menar något med riktiga kollektivavtal, säger Janne Rudén.

Som ett alternativ till dagens politik laserar SEKO nu den svenska modellen 2.0. Denna vision ska ligga till grund för förbundets kongressprogram som ska klubbas 2009.

- Vi tycker att det pratas för lite om den svenska modellen. Det pratas för mycket om marknadslösningar och privatiseringar av sjukvård, statliga bolag. Påståendet att allt blir mycket bättre och mycket billigare ifrågasätts alldeles för lite.

Kampanjen startar i dag och pågår med högt tryck de närmaste tre veckorna. Huvudmedium är utomhus men kampanjen innefattar även banners, radio, print och SEKOs kampanjsajt.

- Målet är att skapa debatt i vår egen organisation, men även utanför, om den svenska modellen som vi tycker att man är i full färd med att rasera.

Reklambyrån ETC har gjort kampanjen, som är SEKOs första på temat. SEKO planerar att använda sig av detta tema även i kommande kampanjer. Mediebyrå är Adon.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.