Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Seko-kampanj hånas på nätet

Publicerad: 5 Maj 2008, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Fackförbundet Sekos kampanj Sverige 2.0, gjord av reklambyrån ETC, är utsatt för så kallad adbusting på nätet. Det nyliberala magasinet Neo riktar också en känga mot kampanjen då statliga misslyckanden i kampanjen får illustrera privatiseringens faror.


Sverige 2.0 går i print och utomhus och de tre kampanjdelarna visar möjliga scenarion, enligt Seko, om privatiseringarna går över styr. Bloggaren Attila vänder i sin blogg på steken och tidningen Neo påpekar på sin webb att de krockade tågen är Nederländernas statliga tågbolag, Nederlandse Spoorwegens, tåg.

Sekos kampanj

På nätet har kampanjen fått en helt annan innebörd. (taget från www.attila.tecknare.se). Jonas Pettersson, informations- och presschef på Seko säger om bildvalet.

- Det har inte hänt något liknande i Sverige och bilden illustrerade på ett bra sätt vårt budskap. Vi har redigerat bilderna så de har inte sin ursprungliga färg.

Tågen är blåa och gula nu?

- Ja, precis.

Vad tycker du om att kampanjen har blivit kidnappad på nätet?

- Jag tycker inte att den har blivit kidnappad. Att nyliberalerna blir irriterade när vi gör kampanjer, ja det hör till spelets regler. Som vanligt när vi gör kampanjer testar vi av mot breda grupper och det har vi gjort här också.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.