Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Segmentering ska öka MSNs sälj med 40 procent

Publicerad: 25 Oktober 2001, 05:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Portalen MSN har fått ny ledning och har nu offensiva planer som ska öka försäljningen med 40 procent under året. Det ska ske genom ökad säljkraft, segmentaring av portalen i olika målgrupper och flera nya annonsprodukter.


Sedan den 20 augusti är Stephanie Smitt Lindberg, tidigare nordisk

marknadschef, ny Sverigechef för Microsofts portal MSN.se.

- Min viktigaste uppgift är att säkerställa att vi fortsättar bli mer

fokuserade på intäkter. Vi ska öka försäljningen med 40 procent jämfört med

förra året.

Det första steget har varit att bygga upp en egen "intäktsdrivande"

organisation.

MSN har just beslutat att anställa ytterligare en säljare. Det innebär en

säljkår på sex säljare av totalt 20 anställda i Sverige.

Men MSN ska inte bara biffa upp säljet utan ser det också som sin uppgift att

slå ett slag för internet som annonsmedium i allmänhet och förstås MSN i

synnerhet.

Stephanie Smitt Lindberg pratar om "Advantage Marketing".

- Det handlar om att förklara nyttan för våra annonsörer om vad internet är bra

på.

MSN har sjösatt sajten Advantage, ett "mediacenter där du kan läsa mer om

marknadsföring på Internet och varför MSN lämpar sig bra för din målgrupp",

enligt den egna beskrivningen.

Sajten innehåller information om olika annonsprodukter på MSN.se, fallstudier

och ett test som ska ge vägledningen i kampanjplaneringen.

- På längre sikt ska vi också erbjuda research.

MSN försöker hitta nya annonsörer.

- Förra året tog vi emot order från dotcom-företag. Nu är utmaningen för oss

att intressera traditionella annonsörer.

Nya annonsörer ska MSN nå genom att segmentera sitt erbjudande efter olika

branscher, olika målgrupper och olika kommunikationsituationer.

- Vi har till exempel identifierat flaskalsarna i olika branscher. I

bilbranschen kan vi se att vi kan bygga varumärken, men själva transaktionen är

vi inte bra på. Den sker ju oftast hos handlaren. Det här arbetet vill göra

tillsammans med mediebyråerna så att vi kan gå till slutkunderna gemensamt.

MSN har också lanserat nya annonsprodukter. Stephanie Smitt Lindberg berättar

bland annat om skrapannonser, bannerannonser som expanderar när surfaren drar

med musen, annonser kombinerade med databaser för insamling av

intresseanmälningar (leads).

Sedan denna höst erbjuder MSN sina annonsörer olika redaktionella, månadslånga

teman, som ungdomar, it, kvinnor, män och familj. Tanken är att 50-60 procent

av trafik till portalen ska hamna i temadelen, så att annonsörerna ska hitta

lämpliga, målgruppskiktade miljöer.

- Eftersom jag kommer från marknadssidan och har köpt medieutrymme, vet jag

att det är intresserant att köpa målgrupper i en viss miljö. På MSN har det

tidigare spretat mellan redaktionen, försäljningsavdelningen och

marknadsavdelningen. Vi ska försöka få ihop de här delarna och få ett större

momentum, säger Stephanie Smitt Lindberg.

Hon var tidigare nordisk marknadschef för MSN.se men är nu alltså vd för MSN i

Sverige. Tidigare har MSN haft en Norden-chef för alla nordiska portaler. Lars

Backhans tidigare Nordenchef, har blivit affärsområdeschef på .NET inom

Microsoft.

Henrik Odenhall, som närmast kommer från en tjänst som storkundsansvarig på

SurfBuy, är ny försäljningschef på MSN efter Robert Nilsson som har slutat.

Rolf van den Brink

(Kommentar: Titel och namn för Stephanie Smitt Lindberg har korrigerats, efter

första publiceringen.)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.