Nyheter
SEBs skånska pågar ikampanj för enmansföretag
Publicerad: 5 september 2008, 07:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
SEB fortsätter reklammanéret med Filip och Ola, där Filip fått sin oekonomiske vän och slarver till ofrivillig sambo. I kampanjen som ska sälja SEBs produkt, Enkla Firman, bedriver Ola löneförhandling med sig själv.<b>Se filmen på Dagens Media.</b>
HW
Henrik Widell
Innan SEB tog fram produkten Enkla Firman, som riktar sig till enmansföretag, undersöktes marknaden med fokusgrupper för att definiera de problem som målgruppen ansåg vara störst. Två faktorer dominerade, ensamheten på jobbet och att hålla isär firmans pengar och de privata.
- Båda delarna demonstreras i reklamfilmen. Som enmansföretagare har man ingen att prata med, till exempel vid en löneförhandling, säger Britta Lundqvist, reklamchef på SEB.
Reklamfilmen bär all SEBs räckviddskommunikation. I de säljdrivande printenheterna illustreras enmansföretagens problem på ett annat vis. En annons visar till exempel två kaffekoppar där en har trycket Staffans och den andra Firmans. Copyn lyder; Med Enkla Firman är det lät att skilja på firmans pengar och dina privata. SEB drar den 22 september också igång en community på nätet, där ensamna enmansföretagare bjuds in på virtuellt tefika.
- I väntan på lanseringen kan man redan nu logga in på kampanjsajten och välja mellan tre olika sorters fikasällskap, kontorsfika, mormorsfika eller skogsfika. Vi ser det som en relationsbyggande åtgärd.
Ni har använt det här reklammanéret ett tag nu. Hur går det?
- Vi ska göra en sammanställning senare under året men vi har fått många positiva signaler.
Hoppas ni kanske på en riktig långkörare i stil med Telia-familjen?
- Det bestämmer förstås tittaren men så klart så hoppas vi på det.
Kampanjen är gjord av Storåkers McCann och går upp på tv den 8 september. Senare ska också radio kopplas på. Kampanjen ska rulla under september och oktober.