Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SEB upplöser marknadsavdelningen

Publicerad: 23 november 2011, 07:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Koncernmarknadsdirektören Helene Jansbo lämnar sin tjänst, kan dagensmedia.se avslöja.


Ämnen i artikeln:

SEB

Förändringarna görs för att komma närmare kunderna, säger SEB:s informationsdirektör Viveka Hirdman-Ryrberg.

– Vi lägger all marknadskommunikation närmare affären i våra stora kundsegment, vilket innebär att vi inte kommer att ha en marknadsavdelning i traditionell mening och inte heller en marknadschef på central nivå.

Koncernmarknadsdirektören Helene Jansbos tjänst försvinner, men det är fortfarande inte klart huruvida hon stannar i banken.

– Jag jobbar med att genomföra förändringarna, men vad min roll blir efter det är inte klar ännu, säger Helene Jansbo till dagensmedia.se.

SEB:s verksamhet är uppdelad i två stora kundsegment: privatkunder och medelstora företag samt storföretagskunder.

– Vi lägger all kommunikation, och därmed även marknadsföringen, närmare affärssidan i de respektive kundsegmenten, för att det ska stämma bättre med hur vi som bank ser ut. Vi vill vara nära kunderna, säger Viveka Hirdman-Ryrberg.

Vem som blir ansvarig för respektive marknadsföringsområde är inte klart ännu.

Även kommunikationsavdelningen förändras för att arbeta närmare segmentet, men den övergripade kommunikations- och informationsorganisationen består och har ett helhetsanvar för SEB:s varumärke.

Enligt uppgifter till dagensmedia.se ska medarbetarna på marknadsavdelningen ha blivit uppmanade att söka om sina jobb. Det stämmer inte enligt Viveka Hirdman-Ryrberg. Alla medarbetare på marknadsavdelningen är omplacerade i den nya organisationen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SEB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.