Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SEB-kunder mest otrogna

Publicerad: 14 November 2008, 09:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Citibank uppmanar bankkunderna att vänsterprassla. En undersökning från CFI Group visar att SEB har den största andelen otrogna kunder.


Citibanks kampanj som vill uppmana konsumenterna att skaffa en bank till kan ha fått gehör. En undersökning från CFI Group visar att två av fem unga bankkunder är otrogna mot sin bank.

- Det här visar att det är klokt av Citibank att ta positionen som andra bank. Det är svårt att få folk att säga upp hela engagemanget med sin gamla bank, säger Alexander Todoran, varumärkeskonsult på CFI Group.

Undersökningen genomfördes under oktober månad och totalt svarade 1.100 bankkunder i åldern 20-35 på frågan "är du kund i någon eller några andra banker vid sidan av din huvudbank?"

SEB har den största andelen otrogna kunder, då 47 procent är också kunder i någon annan bank.

­ SEB verkar vara en populär andrahandsbank för många unga. Unga är lättrörliga kunder och nappar ofta på det som är coolt för tillfället, säger Alexander Todoran.

Swedbanks kunder är mest trogna - endast 30 procent vänsterprasslar. För Nordea och Handelsbanken är siffrorna 40 respektive 41 procent.

- En ny arena håller på och födas där vänsterprassel blir det nya sättet att locka till sig kunder. Bankerna behöver satsa på en aktiv relation med sina kunder som bygger på lyhördhet, proaktivitet och respekt. Varje kund måste behandlas som en viktig kund för att förhindra att de vänsterprasslar, säger Alexander Todoran.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.