Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SEB gör stor höstkampanj - inspirerad av Lars von Trier

Publicerad: 4 Augusti 2008, 12:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

SEB och Storåkers McCann har dragit igång arbetet med nya reklamfilmer som ska visas i en stor kampanj i september. Viss inspiration har hämtats från Lars von Triers dogmakomedi Direktören för det hele.


Ur Lars von Triers komedi Direktören för det hele SEBs nya reklamfilmer ska kretsa kring fikat i olika miljöer, däribland "fikarumsfikan" på ett kontor.

Tanken är att skådespelarna ska improvisera och ha den danske regissören Lars von Triers komedi "Direktören för det hele" i åtanke under arbetet.

En av karaktärerna är "chefen", som ska vara besserwisser och dryg, med brat-ambitioner. En annan är en alldaglig tjej som ska vara "neggig" och tycka illa om sig själv. Hennes motpol är en en tjej med markerad urringning och förlängda naglar, som tycker att hon är den hetaste tjejen på kontoret.

Två andra män i scenen är en den fjunige, spännige killen som tycker att han har bäst chans på alla tjejer, samt den överviktige killen.

Två andra scener utspelar sig på landet. I den ena tar lantisgubben sitt "lantisfika", och i den andra, kallad "mormorsfikan", har en äldre, manhaftig och fnissig dam den centrala rollen.

- Det här är för höstens kommande kampanj, då vi kommer att gå både på tv och webben, säger Britta Lundqvist, reklamansvarig på SEB.

I övrigt är Britta Lundqvist hemlighetsfull om kampanjen.

- Vi vill nog presentera det när det börjar närma sig. Men vi kommer med en kampanj i början av september, där det här är en del.

Är det en stor kampanj?

- Ja, det är en kampanj som motsvarar de som vi kör. Vi har en tanke med att återkomma med lite större, övergripande kampanjprogram. Sen har vi en massa olika produktområden inom de här sakerna som vi jobbar med, både crm-mässigt och webbmässigt.

SEB sjösatte i mars i år ett nytt reklammanér i tv, där karaktärerna Ola och Filip utgjorde bankens svar på Ica-såpan och Telia-familjen.

- Det kommer att komma fortsättningar med Ola och Filip, men kanske i det som efterfrågas här.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.