"SD:s film nog det äckligaste jag sett"

2010-08-29 06:35  

Sverigedemokraternas reklamfilm och Assange-publiceringen dominerar veckans panel.

Varje söndag ber Dagensmedia.se några branschprofiler att summera veckan som gått – och blicka framåt.

 

Anders Dalenius, kreativ chef på Draft FCB

Vad har varit veckans snackis?

– Den svenska jouråklagarkårens arbetssätt, vilket känns allt mer som en slags paranoid variant  på Postkodlotteriet där vem som helst kan vara skyldig till vad som helst, har ju onekligen varit något att prata om.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Jag tycker vi har väntat på tok för länge på bilar som svävar fram, teleportören och trådlös el. Nyfiken på vilket parti som kommer att trumfa med dom i valspurten.

 

Hanna Fahl, programledare P3 Populär

Vad har varit veckans snackis?

– SD:s vedervärdiga reklamfilm där en pensionär jagas av kvinnor i burka. Det är nog det äckligaste jag någonsin sett, och då har jag ändå kollat "Human centipede"-trailern säkert tre gånger. Helt uppenbart är reklamfilmen gjord med det uttalade syftet att "stoppas", det vill säga inte visas i tv, för att bättra på SD:s självpåtagna martyrstatus. Hur någon byrå kunnat nedlåta sig till att göra den här filmen övergår mitt förstånd. Och hur i helvete kunde statisterna i filmen se sig själva i spegeln efteråt? Jag har kräksmak i munnen och får starka impulser att emigrera.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Att min vanligaste fantasi, internet inbyggt i hjärnan, äntligen blivit verklighet. Jag står först på kö som försöksperson, kan till och med tänka mig någon sorts low-tech-lösning med wi-fi-antenn i mössan, monitorbrillor och tangentbord i tröjärmen. Det får gärna ingå någon form av ansiktsigenkänningsmjukvara, eftersom jag är gravt ansiktsblind.

 

Daniel Saberski, creative media director på Mindshare

Vad har varit veckans snackis?

– Önskade att det var "Ledsen att vi bemött den ökade efterfrågan genom att sätta upp utsålt skyltar överallt. Nu rackarns sätter vi oss och diskuterar nya starka engagerande medialösningar på nya plattformar. Du har hela vårt mediahus till ditt förfogande." Men nej nej. Veckans snackis är istället "Hur var sommaren?" En fråga som tyvärr kommer leva kvar in i november tills den byts ut mot "jaha nu närmar det sig vinter. Vad händer i jul?".

Vad vill du läsa om nästa vecka? ??

Augmented Reality-linser finns nu nära dig för 299 SEK i månaden.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt