Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Scorupcos bak populärast i Canon-kampanj

Publicerad: 21 November 2001, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Svenska Canon börjar få en bild över responsen av den kampanj där kända svenskars bakar skulle väcka intresse för företagets färgkopiatorer med utskriftsmöjlighet.


Idag var det två veckor sedan Canons bakkampanj startade. Canon har kört ett

30-tal uppslag i Dagens Industri, Svenska Dagbladet, Veckans Affärer, Kapital

och Computer Sweden. I annonserna visas en bild på en kopierad bak tillhörande

kändisar som Therese Alshammar,Tore Skogman, Izabella Scorupco, Börje Salming,

Lasse Åberg, Ernst Billgren och Dogge. Bilderna kan rekvireras från Canon.

Hittills är det Izabella Scorupcos och Börje Salming och Ernst Billgren som är

populärast, berättar Madelene Axelson, kommunikationschef på Canon.

- Det ramlar in beställningar varje dag och vi har fått mycket positiva

omdömen, kommenterar hon kampanjen.

Syftet med kampanjen är att sätta Canons produkt Copyprinter.

- Vi ville sätta ett begrepp istället för att prata om "färgkopiatorer med

utskriftsmöjlighet". Vi ville också få in färgutskrifter som en naturlig del på

kontoret.

I kampanjen får också 50.000 beslutsfattare på marknads- och ekonomiavdelningar

ett dr-utskick där den nya produkten beskrivs utförligare. Kampanjen rullar

också vidare med bannerannonsering på DI.se, IDG.se MSN.se och Cafe.se.

- I gunden är det en business-to-business-kampanj (riktad till företag). Men

sajter som MSN och Café är ett viktigt komplement. Vi har som strategi att inte

bara nå männsikor som målgrupper utan även som privatpersoner.

Till internetkampanjen är kopplat ett tävlingsmoment och det finns möjlighet

att beställa hem kalendrar med de kända svenskarnas bakar.

- Vi får in 2.000 beställningar om dagen från folk som vill ha en kalender,

säger Madelene Axelson.

I internetkampanjen arbetar Canon med begreppet "bak-maskin" snarare än

copy-printer.

Låser ni inte in er när ni använder folks bakar för att marknadsföra produkten?

- Det var bara ett sätt att visa och väcka intresse för hur maskinen kan

användas.

Madelene Axelson vill inte uppge hur mycket Canon investerar i sin bak-kampanj.

Canons bak-byråer:

Reklambyrå: King

Mediebyrå: Sandberg Starcom

Dr-byrå: Sandberg 123

Pr-byrå: Micael Bindefeld

Internetbyrå: Synergi Interactive

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.