Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Schulmaneffekten - Finest lyfter och Stureplan rasar

Publicerad: 8 Maj 2008, 04:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Stureplan.se har tappat knappt 20 procent av sina besökare efter att Katrin Schulman lämnade sajten. Samtidigt rusade besökarantalet på hennes nya adress Finest.se från 56.000 unika besökare till 91.000.- Vi har fått en massa nya läsare som inte visste om att vi fanns, säger Alexander Erwik på Finest.se.


Det var den 10 april som pr-konsulten Katrin Schulman flyttade sin blogg från Stureplan.se till ärkerivalen Finest.se.

- Jag känner mig inte som en del av den målgruppen, sa hon då till Dagens Media.

För Finest har flytten inneburit att besökarantalet vuxit från runt 55.000 unika i veckan, enligt Kiaindex, till 80-90.000.

- Det var ett medvetet val att rekrytera Katrin eftersom hon drar mycket trafik. Med tanke på att det har varit så pass bra väder är vi jättenöjda, säger Alexander Erwik.

Hur stor del av era besökare utgörs av Katrin Schulman-läsare?

- Det vågar jag inte svara på. Men hon hade ungefär 90.000 besök den senaste månaden, men jag vet inte exakt hur många unika.

Alexander Erwiks mål är att Finest ska komma upp i 100.000 unika besökare i veckan före sommaren.

- Vi var fasligt nära för två veckor sedan, då vi nåde 91.000, säger han.

Samtidigt har Stureplan.ses siffror sjunkit från runt 130.000 under veckan som Katrin Schulman lämnade till drygt 100.000 förra veckan.

Victor Barth-Kron, chefredaktör för Stureplan.se, är dock inte speciellt orolig.

- Köper du in en stor blogg får du en direkt trafikeffekt, tappar du en får du en åt andra hållet. I vårt fall har den inte blivit så stor som många trodde. Men det beror på vilket perspektiv vi använder. I februari var vi inte över 100.000 någon gång, med Katrin Schulman, säger han.

Han fortsätter:

- Att det skulle komma en nedgång efter treårsjubileet och all uppmärksamhet det skapade var väntat. Under tre veckor hade vi siffror vi aldrig varit i närheten av.

Vad betydde hon för er sajt?

- Hon hade enormt många besökare. Det är ju den enda förklaringen till hennes nya arbetsgivares uppgång. Men det verkar som om många av hennes besökare även tar del av annat material hos oss.

Jag såg förresten att du själv har sluta blogga. Varför?

- Det finns ingen dramatik i det. Jag har många andra sysslor och vill inte göra något halvhjärtat.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.