Schibsteds nya vd: ”Förhållandet till Google är masochistiskt”

DAGENS MEDIA MAGASIN. Aftonbladets intäkter fortsätter rasa. Schibsteds nya vd Kristin Skogen Lund berättar hur hon ska vända spiralen – och varför hon tackade ja till jobbet fast hon svurit att aldrig leda ett börsbolag igen.

Kristin Skogen Lund må vara en doldis i Sverige, men inom det norska näringslivet är hon en omskriven tungviktare. I sex år har hon basat över arbetsgivarorganisationen Næringslivets Hovedorganisation (NHO). Hon har även varit koncerndirektör på Telenor, och haft olika toppjobb på Aftenposten.

 Två gånger har hon utsetts till Norges mäktigaste kvinna. 

 – Jag har aldrig älskat ett jobb så högt som det på NHO, och hade egentligen inte tänkt att sluta, säger Kristin Skogen Lund.

Men så kom frågan från Schibsteds styrelseordförande Ole Jacob Sunde, om att leda den koncern hon betraktar som sin skolgård.

I tolv år jobbade hon på Schibsted, som bland annat kommersiell- och administrerande direktör på Aftenposten. 

 –  Ole Jacob Sunde pratade om uppdelningen av Schibsted och planerna efter det, och han beskrev sin väldigt starka ambition om Schibsted som motvikt till de internationella giganterna – och hur vi ska lyckas skapa bärkraft i den affären, säger hon.

  Det är tydligt att Schibsteds David och Goliat-lika kamp mot amerikanska techjättar har varit ett viktigt incitament för den nya Schibsted-vd:n. Hon har själv vuxit upp i en politisk miljö. 

Pappa Olav Skogen var motståndsman under andra världskriget, och tillfångatogs av Gestapo i Rukjan – området där man framställde tungt vatten. Efter kriget var han chef på bland annat Handelsdepartementet. Även Kristin Skogen Lunds mamma var politiskt aktiv, men i det norska högerpartiet. 

 Kristin Skogen Lund beskriver hur hon blev tagen av Schibsteds styrelseordförande Ole Jacob Sundes starka och genuina engagemang. Hennes svar när de avslutade samtalet, var att hon behövde tid att tänka. 

 Redan efter två dagar ringde hon och meddelade att hon funderat klart.

 – Jag är ju lite fatalistisk, och tänkte att det här är meningen på något sätt, säger hon. 

 Varför är Schibsteds strategi gentemot amerikanska techjättar rätt väg att gå, om man jämför med konkurrenten Bonnier som valt ett intimt samarbete med Google?

 – Jag vet inte om den är rätt. Man kan säga att den är lite masochistisk, svarar hon.

Läs hela intervjun i Dagens Medias magasin med utgivning onsdag 13 mars. I den berättar Kristin Skogen Lund om hur hon ser på Schibsteds framtid, och om hur Aftonbladets intäktsfall ska vändas.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-03-12 12.47

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: