Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Schibsteds mingelbok: "Träffa 15-20 personer i veckan"

Publicerad: 11 April 2007, 03:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Jeanette Gardner kan konsten att mingla. Hennes nya bok "Bli en skicklig nätverkare" som lanseras i morgon kom till efter att hon minglat med en av redaktörerna på Schibsteds förlag.


Mer än 90 procent av alla jobb i Sverige förmedlas genom personliga kontakter, enligt Jeanette Gardner.

- Stora företag som Microsoft och Telia använder platsannonsen som en pr-grej. För att tala om att de expanderar, att det går bra etcetera. Bakom kulisserna pågår något helt annat. De flesta jobb är redan tillsatta innan annonsen publiceras.

Det säger Jeanette Gardner, som tillsammans med Katarina Widoff, skrivit boken "Bli en skicklig nätverkare", som utkommer på Schibsteds förlag.

Att nätverka handlar om att ge och ta och inte bara roffa åt sig. Det är viktigt att det är ömsesidigt.

- Man får bjussa på sig själv och inte vara rädd för att ta första steget. Men det finns alltid svampar som bara suger åt sig, men de droppas på vägen.

I hennes adressbok finns mer än 1.700 kontakter. Hon mejlar och träffar 15-20 personer i veckan som hon på ett eller annat sätt kan vara värdefulla. Kontakterna sorteras och underhålls i en databas med uppgifter om senaste möte, personliga fakta och nödvändiga kontaktuppgifter.

- Det är inte bara i jobbet du har nytta av ett nätverk. Det kommer väl till pass när du behöver en ny dagmamma, flyttar till ett nytt område eller ska välja skola till dina barn.

Jeanette Gardner skulle själv aldrig ha vågat starta eget vid 46-års ålder om det inte var för sitt stora nätverk.

- Det tog mig bara några samtal för att inse att jag skulle klara det.

Hon är kommunikationskonsult, skriver artiklar, arrangerar frukostmöten, ger ut ett nyhetsbrev och har tidigare gett ut en bok om direktmarknadsföring.

I den nya boken medverkar ett antal kända personer såsom Amelia Adamo, Lars Nittve, Anitra Steen och Gudrun Sjödén, som berättar om hur de gör när de nätverkar.

- Amelia Adamo är suverän på "conversation starters". Hon kan ha en brosch på ryggen eller en lila väska bara för att folk ska ha en anledning att börja prata med henne.

Bästa nätverkaren på Schibsteds förlag är förlagschefen Peter Stenson, enligt Jeanette Gardner.

- Jag träffade honom på Chefs releaseparty och han har verkligen greppat det här.

Jeanette Gardners fem bästa mingeltips är:* Våga öppna munnen. Vänta inte på att du ska bli kontaktad. * Se till att ha en bra mix av kontakter. En marknadschef ska inte bara ha marknadschefer i sitt nätverk, utan blanda branscher, personer och personligheter. * Var inte en misantrop. Du måste tycka om att ha kontakt med människor. * Prioritera dina kontakter, avsätt tid för dem.* Se till att du syns.

Sara Hammarkrantz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.