Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Schibsteds finansdirektör: "Vi satsar offensivt"

Publicerad: 4 maj 2009, 13:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Erik Hjelmstedt, finansdirektör på Schibsted Sverige, kommenterar nedskärningarna på Aftonbladet.


- Vi ser en strukturförvandling i branschen och är inne i en lågkonjunktur, det är den kortfattade förklaringen till de här förändringarna, säger Erik Hjelmstedt.

Hur påverkar de här besparingarna produkten Aftonbladet?

- På kort sikt inte alls, på lång sikt till det bättre. Driver man ett medieföretag måste vi prestera lönsamhet för att kunna utvecklas. Nu ser vi till att vi kommer att vara lönsamma i framtiden.

Han ser att Aftonbladets affärsmodell kommer att leva kvar "ett bra tag framöver".

- 80 procent av intäkterna kommer från upplaga och 20 procent från annonseringen och det kommer inte förändras på ett tag. Men den tidigare lönsamma papperstidningsaffären är inte lika lönsam längre.

Hur ställer sig facket till förändringarna?

- Vi har haft en bra dialog, men de är inte övertygade om våra sanningar. Trots det har vi enats om ett bra upplägg för frivilliga avgångar. Vi har olika roller, men jag tror att facket ser att vi är i en bransch i omvandling och att vi måste vidta åtgärder.

Du var själv med på mötet. Hur tog personalen emot beskedet?

- Det fanns ett stort informationsbehov och jag tycker att det togs emot samlat.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.