Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Schibsted vinstvarnar - släpper nytt sparpaket

Publicerad: 30 Januari 2009, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Schibsted varnar för en resultatförsämring i det fjärde kvartalet 2008. Finanskrisen har lett till minskad annonsförsäljning, vilket gör att koncernen nu ska spara ytterligare 300 miljoner kronor utöver de 600 miljoner kronor som tidigare kommunicerats. Schibsteds Sverigechef Gunnar Strömblad utesluter inte en personalminskning.


Hur sparpaketet kommer att slå är ännu osäkert.

- Det är för tidigt att säga något om det, utan vi följer utvecklingen på marknaden noga. De exakta konsekvenserna kan jag inte kommentera i dag, säger Gunnar Strömblad, Sverigechef på Schibsted.

Blir det personalneddragningar?

- Jag kan inte utesluta något i det här läget. Det är en så osäker konjunktur.

Enligt en kommuniké från Schibsted har Svenska Dagbladets annonsförsäljning minskat med 7 procent, jämfört med det fjärde kvartalet 2007, och Aftonbladets räckvidd har minskat med 5,2 procent på vardagar. Totalt skriver koncernen ned sitt resultat med nästan 2 miljarder kronor.

I Norge har annonsförsäljningen minskat för Aftenposten, Bergens Tidende och Stavanger Aftenblad. Utanför Norden är Spanien en av de marknader som gått sämre under q4. 20 Minutes Spain minskar omsättningen med hela 31 procent.

Schibsted flaggar även för att omstruktureringskostnader på cirka 240 miljoner kronor kommer att belasta resultatet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.