Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Schibsted tappar resultat Q4 - Aftonbladet och SvD ökar

Publicerad: 15 Februari 2008, 05:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Mediekoncernen Schibsted ökade försäljningen med 16 procent till 16,2 miljarder kronor. Rörelseresultatet före avskrivningar och goodwill ökade med 21 procent till 2,1 miljarder kronor.


Under det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 13 procent till 4,3 miljarder kronor, men rörelseresultatet sjönk med 8 procent till 532 miljoner kronor. Under det fjärde kvartalet kommer 39 procent av Schibsteds intäkter från nätet. Nätintäkterna ökade med 31 procent från året innan. Omstrukturering av Schibsted Sök, minskade platsannonser i Aftenposten och engångskostnader på 70 miljoner kronor drog ner resultatet för Schibsted under det fjärde kvartalet.

I Sverige ökade SvD-koncernens rörelseresultat från 34 till 49 miljoner kronor. Under det fjärde kvartalet låg resultatet för SvD-koncernen något över år 2006, 16 miljoner kronor.

Annonsintäkterna för SvD-koncernen ökade med 19 procent till drygt 619 miljoner kronor. Papperstidningen stod för 520 miljoner kronor och nätet 99 miljoner kronor. Nätet ökade med 34 procent jämfört med år 2006. De totala intäkterna ökade med 10 procent till 1,15 miljarder kronor.

Aftonbladet-ökade under det fjärde kvartalet vinsten med från 49 till 73 miljoner under fjärde kvartalet. Omsättningen ökade från 689 till 826 miljoner kronor.

Koncernens annonsförsäljning för tidning och nät ökade med drygt 12 procent under det fjärde kvartalet.

För helåret 2007 ser det mörkare ut för Aftonbladet. Koncernens rörelseresultat backar från 316 tilol 113 miljoner konor. Då ingår avvecklingskostnader för TV7 på 98 miljoner kronor.

Mer info kommer.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.