Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Schibsted: "SvD-annonsering ner 20 procent"

Publicerad: 11 Oktober 2001, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Svenska Dagbladets annonsintäkter förväntas minska med 20 procent andra halvåret i år, jämfört med samma period i fjol. Det uppger Schibsted i ett pressmeddelande där koncernen vinstvarnar för andra halvåret.


"I Sverige har annonsmarknaden, och speciellt marknaden för rubrikannonser,

varit svag under hela 2001 och inga tecken på bättring syns på kort sikt",

skriver Schibsted i pressmeddelandet.

Detta slår mot SvD, som förväntas redovisa en rörelseförlust på cirka 130

miljoner norska kronor för helåret, jämfört med en rörelseförlust på 94

miljoner norska kronor i fjol. Utvecklingen för totalupplagan uppges vara

positiv i september, en ökning som dock inte är tillräcklig för att "uppväga

den negativa utvecklingen i annonsintäkter för Aftenposten och Svenska

Dagbladet".

Koncernen uppger också att annonsmarknaden för Aftonbladet är svagare än i

fjol, speciellt för internetannonseringen. Aftonbladets annonstapp har dock

varit lägre än för marknaden i stort, enligt Schibsted.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.