Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Schibsted: "Stampenaffären påverkar inte oss"

Publicerad: 25 April 2007, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Stampens köp och omstrukturering av sina tidningar kallas av bolaget självt som den största tidningsaffären i Sveriges historia. Men konkurrenten Schibsted tar affärerna med ro.


- I sak ser jag inte att affären påverkar oss särskilt mycket. Vi är inga direkta konkurrenter och verkar på olika marknader, säger Schibsteds Sverige-vd Gunnar Strömblad.

Genom Aftonbladets lokala satsningar krigar företagen dock om samma reklampengar.

- Men vi har inga ambitioner för papperstidningar på de lokala marknaderna utan koncentrerar oss på nätet, säger Gunnar Strömblad.

Det har spekulerats i att Schibsted skulle vara intresserade av att köpa Metro. Skulle det vara ett sätt för er att ta lokala marknadsandelar?

- Vi berättar aldrig om framtida satsningar.

Har satsningarna för Aftonbladets sajter på de lokala marknaderna gått bra?

- Vi redovisar aldrig några siffror men det har gått som vi tänkt oss.

Har inte Stampen fått så pass mycket muskler i och med de här affärerna att de kan bryta sig in även på storstädernas marknad?

- I så fall är de välkomna. Jag tror att all konkurrens är bra.

Är det en bra affär som Stampen har gjort?

- Jag vill inte ha någon uppfattning om det.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.