Gå direkt till textinnehållet

Schibsted lanserar ny nativesatsning

Schibsteds nya satsning ska maximera nyttan av native-innehåll.

Foto: Press

Nu lanserar Schibsted den nya annonsprodukten Native Lookalike: “Vi hoppas att den ska generera relevanta displaykampanjer för våra användare”, säger Lotta Tjulin Thörnqvist, försäljningschef för Creative på Schibsted Brand Studio.

Den nya produkten Native Lookalike ska enligt Lotta Tjulin Thörnqvist maximera nyttan av datan som samlas in genom native-innehåll. 

– Vi ser att native har en enorm potential till tillväxt inom en rad olika områden. Inför lanseringen av Native Lookalikes har vi under hösten genomfört tester för ett antal annonsörer för att påvisa förmågan att effektivt kombinera räckvidd och effekt, säger hon.

Lotta Tjulin Thörnqvist hoppas att produkten ska generera relevanta displaykampanjer för användarna.

– En styrka är att vi kan skala och ge våra annonser en chans till högre räckvidd mot relevanta målgrupper. Nu kan vi göra en displaykampanj med direkt koppling till läsarna, vilket stärker vårt native-erbjudande som helhet. 

Hur fungerar Native Lookalikes?

– Baserat på datan vi utvinner från nativeartiklar skapar vi lookalikes, det vill säga att vi bygger en räckvidd. Det vi kan få ut är läsarnas beteende, bland annat hur de beter sig på våra sajter. Native Lookalikes är ett sätt att bygga målgrupper som liknar den som faktiskt har läst artikeln, vilket gör att vi sannolikt träffar de personer som i det här fallet kanske har läst andra artiklar eller annat innehåll inom ett visst ämne. Tidigare sköts displayannonser uteslutande mot de som faktiskt läst nativeartiklarna, vilket ledde till en ganska låg räckvidd, säger Lotta Tjulin Thörnqvist. 

 

John Söderberg

Reporter

Publicerad 2019-02-06 15.44

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: