Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Schibsted köper in sig i Metro - lägger ner Punkt SE

Publicerad: 19 Maj 2008, 05:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Schibsted köper 35 procent av Metro Sverige för 350 miljoner kronor. Samtidigt läggs Punkt SE ner.


2007 landade Punkt SEs förluster på 198 miljoner kronor. Förlusterna för årets första kvartal uppgår till 44 miljoner kronor. Kostnaderna för en nedläggning uppskattas till 65 miljoner kronor.

- Det är förstås ytterst beklagligt att lägga ner Punkt SE. Vi vill ha närvaro på gratistidningsmarknaden men Punkt SE har inte lyckats så bra som vi önskat. Därför är vi glada att vi kunde få en överenskommelse med Metro, säger Gunnar Strömblad, Sverigechef för Schibsted som hänvisar alla övriga frågor till en presskonferens senare i dag.

Schibsted och Metro bildar dessutom ett gemensamt annonsbolag med fyra olika annonspaket. Ett rikstäckande paket får en nettoräckvidd på cirka 4,2 miljoner dagliga läsare vid fyra införanden, enligt Orvesto 2007:3, och ska säljas av Metro Sverige. Dessutom skapas ett nöjespaket och ett detaljistpaket som inkluderar Metro, Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Metro och SvD tecknar också ett Letter of intent för platsannonsering. Annonssamarbetena beräknas skapa intäktssynergier inom Schibsted på 40-50 miljoner kronor de närmaste två-tre åren.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.