Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Schibsted in på svenska magasinsmarknaden

Publicerad: 7 Februari 2001, 12:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Norska mediekoncernen Schibsted köper inredningsmagasinet Maison och ger sig därmed in på den svenska magasinsmarknaden.


Schibsted köper både de norska och svenska utgåvorna av Maison för runt 5,5

miljoner kronor. Säljare är Scandinavian Publishing Group.

Affären innebär att Schibsted höjer sina ambitioner att ge ut magasin i

Sverige.

- Dagspress är vårt största område, men vi bedriver även förlagsverksamhet. Nu

tittar vi på magasinsmarknaden för vi tror att tillväxtmöjligheterna är goda,

säger Svein Erik Andersson, chef för Schibsted Tv, film & förlag,

affärsområdet där Maison nu hamnar.

I Norge ger Schibsted ut magasinet Dine Penger, som dominerar marknaden stort.

Ska ni lansera den i Sverige nu?

- Det vill jag inte inte kommentera.

Vill du dementera?

- Det vill jag inte kommentera.

Svenska Maison hamnar som dotterbolag till Bladkompaniet, ett helägt bokförlag

inom Schibsted.

- De har varumärkeskompetens och distributionskanalerna.

Schibsted kan tänka sig att höja frekvensen för Maison som nu ges ut sex gånger

per år i Sverige.

Schibsted kommer att samarbeta med säljbolaget Avisator, som idag sköter

annonsförsäljningen för tidningen.

- Affären innebär att vi kommer att jobba mer med Maison och även sälja

prenumerationer, säger Raymond Emtemark, vd för Avisator.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.