Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Schibsted hjälper Lensway avdramatisera optikhandeln

Publicerad: 27 December 2001, 11:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

E-handelsföretaget Lensway, som säljer kontaktlinser, fick för någon vecka sedan norska mediekoncernen Schibsted som delägare. Mot 16 procent i ägarandelar får Lensway annonsutrymme i Schibsteds medier Aftonbladet, Svenska Dagbladet med flera.


- I och med medieinvesteringarna från Schibsted stärker vi varumärket och talar samtidigt om att vi utökar vårt sortiment, säger Lensways vd Daniel Mühlbach.

Hur mycket medieutrymme Lensway får kan Daniel Mühlbach inte svara på, men medierna som i första hand kommer att disponeras är Aftonbladet och Svenska Dagbladet, både i pappers- och webbformat. Marknadsföringen beräknas påbörjas andra kvartalet 2002.

Lensway planerar samtidigt att bredda sin produktportfölj och har som ambition att kunna erbjuda ett heltäckande produktsortiment för synen. I sin kommunikation vill Lensway få fram enkelheten att inhandla optikprodukter.

- Vi vill avdramatisera inhandlandet av produkter för synen. Folk är för vana vid att gå till optiker med vita rockar och det känns ofta väldigt komplext för kunden, fortsätter han.

Beteendemönstret är en tradition som Lensway nu vill bryta.

- Folk går till doktorn för att få en diagnos, men går till apoteket för att köpa medicin. På samma sätt vill vi att kunden ska få en bedömning av en optiker och sedan handla optikrelaterade produkter via oss.

Som ett steg i utvecklingen av företaget finns också planer på att hitta nya försäljningskanaler som alternativ till internet och telefon. Ett flertal butikssamarbetspartners diskuteras, men ingenting är ännu klart.

För ungefär en månad sedan gjorde Schibsted, genom riskkapitalbolaget EMV, en liknande affär med e-handelsbolaget Zoovillage.com.

Malin Jöud

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.